Jau šodien zināms, ka lielākā daļa profesiju, kurās strādāsim nākotnē, pašlaik vēl nav izdomātas. Sagatavot skolēnus šai nenoteiktībai un nezināmajam ir lielākā dāvana, ko varam viņiem sniegt gan kā vecāki, gan kā skolotāji. Viens no veidiem, kā radīt interesi par informācijas tehnoloģijām – iesaistīt skolēnus praktiskos uzdevumos un radošos konkursos. Jau sešus gadus tiek organizēts konkurss skolēniem “Ventspils IT izaicinājums”, kura laikā skolēniem ir iespēja iepazīt IT nozares plašo profesiju klāstu.

pdf-icon.pngIT izaicinājuma informācijas apkopojums588.17 kB

Tehnoloģiju prasmes ir būtiskas, neskatoties uz izvēlēto karjeras ceļu

Mūsdienu pasaule strauji attīstās, un tehnoloģiju prasmes skolēniem noderēs, neatkarīgi no izvēlētās profesijas nākotnē. Jau pašlaik IT joma māca skolēniem neatlaidīgi, kritiski domāt, dalīties atklājumos, pārliecināt citus un efektīvi darboties komandā. Šīs ir prasmes, kuras pēc darba devēju domām būtiskas teju ikvienā profesijā.

“Manuprāt, visi cilvēki var darboties IT jomā – veidot programmas dizainu, matemātiskās formulas, tirgzinības plānus,- tādēļ piedalīšanās šajā konkursā varētu būt kā pirmais solis jūsu karjerā šajā jomā. Galvenais ir nebaidīties no jauniem izaicinājumiem un iziet ārpus savas komforta zonas. Tehnoloģijas padodas arī tad, ja nepadodas ne matemātika, ne fizika,” uzskata pagājušā gada konkursa laureāts Krišjānis.

Radīt pašam, ne patērēt citu izveidoto

Mūsdienu skolēns ir prasmīgs tehnoloģiju lietošanā, taču pieaugoša ietekme un brīvāka izvēle profesijas izvēlē būs tiem, kuri spēj radīt jaunus risinājumus un dizainu digitālajā vidē, ne tikai izmantot esošo saturu. Vecāki mūsdienās sliecas domāt, ka bērniem saskare ar tehnoloģijām ir vairāk kā pietiekoša, taču pētījumi atklāj, ka šajā laikā bērni patērē citu radītos risinājumus, ne meklē veidus, kā radīt savus.

“Konkursā vislabāk noderēja prasme spēt pareizi noformulēt savas domas, jo veidojot mājasdarbu, bieži nācās atrast risinājumus programmatūras kļūdām. Neapšaubāmi svarīgs bija komandas darbs un visu dalībnieku iesaiste, jo tas noved pie lieliskiem rezultātiem. Radīt pašam, ne patērēt citu izveidoto,” stāsta pagājušā gada konkursa laureāts.

“Patīkami pārsteidza tas, ar kādu vieglumu šodienas sākumskolas skolēni tiek galā ar tehniskām lietām. Uzstāda lietotnes, pārsūta datus, savieno iekārtas. Arī tas, cik ātri viņi uztver tehniskas lietas. Mājas darba video veidojām kopā, lai bērni iemācītos pievienot specefektus, mainīt atskaņošanas ātrumu, pielāgot audio celiņu un tamlīdzīgi. Konkursa laikā viņi visas šīs darbības spēja veikt patstāvīgi,” atklāj pagājušā gada dalībnieku komandas “Raganas trio” vadītājs Jānis.

Tehnoloģijas padodas arī tad, ja nepadodas ne matemātika, ne fizika

Maldīgs ir uzskats, ka datorzinātnes ir piemērotas tiem, kurus saista matemātika un fizika. Tehnoloģiju apguve saistīta ar plašu profesiju klāstu, kas aptver plašu interešu loku, kā piemēram, māksla un dizains, projektu vadība un komunikācija, sistēmu izstrāde un citas.

Laureāti stāsta par to, ka ne visu dalībnieku interesēm jābūt saistītām tieši ar tehnoloģijām: “Konkursā piedalījās arī skolēni, kuru intereses nebija saistītas ar informācijas tehnoloģijām, taču tas neapturēja viņus no veiksmīgas dalības konkursā. Viens no komandas biedriem ar savu spēju uzņemties līdera lomu un ar savu prasmi sadalīt darbus atbilstoši katra cilvēka interesēm un prasmēm bija ļoti noderīgs un vajadzīgs konkursa uzdevumu izpildē.”

“Neviens no mūsu komandas bērniem vēl nebija izrādījis pastiprinātu uzmanību par informātiku. Tikai viens līdz tam bija darbojies Learn IT interešu pulciņā. Taču visi bija eksperimentējuši ar filmēšanu, sapņojuši būt par jūtūberu un piedalījušies cita veida konkursos. Viņus šim konkursam drīzāk piesaistīja iespēja veidot filmiņu un sacensties ar citiem bērniem. Nezinu, vai varam runāt par jaunu talantu atraisīšanu, taču azartu konkurss pamodināja gan,” atzīst Jānis.

Arī šogad skolēnus aicina pielaikot profesiju IT nozarē

Pašlaik norit pieteikšanās pirmajai kārtai skolēnu konkursā “Ventspils IT izaicinājums”. Tajā aicinātas piedalīties skolēnu komandas visās vecumu grupās un no visām Latvijas skolām. Naudas balvas saņems ne tikai konkursa labākās komandas, bet arī aktīvākā skola un skolotāji. Kopējais naudas balvu fonds ir 15 tūkstoši eiro.

“Ikviens konkurss ir lielisks veids, kā gūt jaunu pieredzi un apgūt papildu zināšanas. Arī tādas, kādas skolā nemāca. Piemēram, mūsu komandas bērniem ļoti iepatikās Kahoot programmā veidotās viktorīnas, tādēļ viņi ar šo programmu iepazīstināja klases audzinātāju un izmantoja Kahoot arī skolas mācību programmā,” atklāj Jānis.

Aicinām veidot skolēnu komandas, reģistrēt tās konkursa mājaslapā un iesūtīt arī pirmās kārtas uzdevumus! Visu grupu pirmās kārtas uzdevumi ir publicēti konkursa mājaslapā – http://ventspilsitc.com/tasks/