Daudzas labas lietas sākas ar ideju, taču tikai smags un mērķtiecīgs darbs ved pie rezultāta – par to pārliecinājušās Kārsavas vidusskolas 11. klases skolnieces Šarlote Lorija Nagle, Sabīne Blaua un Antra Kušnere, kuru SMU “ROSAELLA” decembra sākumā uzvarēja Swedbank, Junior Achievement Latvia (JA Latvia) un “Projektu bankas” biznesa plānošanas konkursā vidusskolēniem “Biznesa skices”. Par to, kāds bijis ceļš uz zelta vērto ideju – pašgatavotu ķermeņa skrubju ražošanu – un kādus izaicinājumus meitenēm nācies pārvarēt, stāsta biznesa idejas autore un komandas līdere Šarlote Lorija Nagle.

Doma, ka varētu dibināt skolēnu mācību uzņēmumu (SMU), “ROSAELLA” vadītājai radās jau gada sākumā. Bet īstais pamudinājums izrādījās ekonomikas skolotājas ieteiktais seminārs Daugavpilī par uzņēmējdarbību. Šarlote Lorija un Sabīne atgriezušās tik iedvesmotas, ka nebija vairs divu domu – uzņēmums jādibina! Tas, kas gada sākumā vēl bija tikai trausls idejas apveids, dažu mēnešu laikā pārvērties 3000 eiro lielā balvā par uzvaru konkursā, kas būs liels atbalsts uzņēmuma attīstīšanai. Taču ceļš nebūt nav bijis viegls.

Gandrīz nosapņota ideja

Kad skolā vajadzēja izvēlēties tēmas zinātniski pētnieciskajiem darbiem, Šarlote Lorija nolēmusi, ka vēlas pētīt kosmētikas līdzekļu  iedarbības efektivitāti, jo arī savu nākotni plāno saistīt ar kosmetoloģiju. Naktī pēc liktenīgā semināra gājusi gulēt, ļoti iedvesmota. Un pēkšņi prātā iešāvusies doma – varētu taču pētīt pašas gatavotus produktus, turklāt piedāvāt tos arī citiem, izveidojot SMU! Sabīne un Antra klasesbiedrenes idejai piekritušas uzreiz.

“Mūsu produkts izceļas ar ekoloģisko sastāvu – viss ir ražots no kvalitatīvām un dabiskām izejvielām. Cilvēks var justies droši, ka neskrubējas ar plastmasu vai ķīmiju un ka šie skrubji ir draudzīgi dabai: veikalos nopērkamos skrubjos kā abrazīvās daļiņas bieži tiek izmantotas mikroskopiskas plastikāta bumbiņas, kas, nokļūstot ūdeņos, piesārņo okeānus. Mēs tādas sastāvdaļas neizmantojam. Lai gan vēl tikai attīstāmies, jau tagad mūsu produkti ir īpaši pielāgojami katra cilvēka vajadzībām. Pie mums katrs var pasūtīt īpaši gatavotu skrubi, arī tad, ja cilvēks ir alerģisks vai ar ļoti jutīgu ādu,” stāsta “ROSAELLA” komandas līdere.

Šobrīd viņas zinātniski pētnieciskais darbs top par pašgatavotu skrubju derīguma termiņu, jo konkursa laikā meitenes saskārušās ar tā noteikšanas problēmu – to nevar izspriest teorētiski vai izstudēt, atliek vien eksperimentēt. Process līdz izcilajam rezultātam bijis ilgs un grūts, atzīst meitenes – tajā ieguldīts liels darbs un viss brīvais laiks, kā arī šis tas uz mācību rēķina, kas tagad strauji jāatgūst.

Mājasdarbu vietā – uzņēmuma produktu etiķetes

Par konkursu “Biznesa skices” meitenes uzzinājušas no JA Latvia Instagram konta, taču iespēja uzvarēt un iegūt iespaidīgo naudas balvu sākumā šķitusi vien teorētiska. Tomēr pie savas idejas attīstīšanas viņas ķērušās ļoti nopietni.

“Skrubju izpēte un eksperimenti bija visai laikietilpīgs pasākums, līdz atradām īstās receptes. Nācās arī iekavēt mācību vielu un mākslas skolu. Pēc stundām gan pavadīju laiku mākslas skolas datorklasē, bet darbojos SMU vajadzībām – tapa logo, etiķetes, vizītkartes, bukleti, plakāts. To visu taisījām pašu rokām, balstoties uz savām zināšanām, jo mēs abas ar Antru esam mācījušās mākslas skolā,” stāsta Šarlote Lorija.

Biznesa skiču konkursa pirmajai kārtai meitenes pieteikušās bez īpaša satraukuma; īstais darbs sācies, iekļūstot pusfinālā starp 20 labākajiem. Konkursā iesniedzamā videoklipa uzņemšana vien prasījusi nedēļu – neviens no pašu uzņemtajiem kadriem nav bijis izmantojams, tāpēc meitenes lūgušas skolas fotogrāfa palīdzību.

Arī ar projekta pieteikumu negāja viegli. “Kad visu biju aizpildījusi, stundu pirms iesniegšanas termiņa palūdzu mammas viedokli, un viņa pamanīja, ka  mūsu tāme ir nepareizi sastādīta. Ātri, ātri visu rēķinājām un rakstījām no jauna, un es tik skatos – pulkstenis rāda jau 23.55, jau 23.58… Drebošām rokām iesniedzu projektu tieši plkst. 23.59,” Šarlote Lorija atklāj, ar kādiem negaidītiem pārsteigumiem var nākties saskarties jaunam uzņēmumam. Taču jau pēc divām dienām paziņoti finālisti, un meiteņu ceļš pretī uzvarai varēja turpināties, gatavojoties pirmajam tirdziņam, pirmajai īstajai produkcijai un piesaistot skatītāju balsis un investorus.

Negaidīt, ka kaut kas notiks pats no sevis

Sākumā ar investīcijām negāja tik gludi, kā gribētos, tāpēc meitenes pašas uzrunājušas daudzus vietējos uzņēmējus un  zemnieku saimniecības, prezentējušas savu produktu vietējās domes sēdē, stāstījušas par sevi kaimiņu skolās. Atbalstu meitenes radušas ik uz soļa: ar etiķešu un plakāta izdrukāšanu palīdzējis mākslas skolas datorgrafikas skolotājs, ekonomikas skolotāja apzvanījusi vietējos uzņēmumus un kopā izdevies piesaistīt investorus – “Latgolys šmakovka”, Z/S “Lielozoli”, “eurowash Kārsava” un Z/S “Zelta sala”.

Arī vecāki, draugi un klasesbiedri dalījušies ierakstos un atbalstījuši, kā vien spējuši. Visa Šarlotes Lorijas ģimene piereģistrējusies Facebook, lai atbalstītu meiteņu projektu. Tētis pats savām rokām uzmeistarojis stendu gatavās produkcijas pārdošanai, un meitenes vecāki bez iebildumiem ļāvuši trijotnei ik dienas līdz pusnaktij eksperimentēt ģimenes virtuvē. Negaidītu atbalstu snieguši gan pazīstami, gan sveši cilvēki, kuriem “ROSAELLA” komanda saka lielu paldies – katrs eiro bijis svarīgs un tiks pilnvērtīgi ieguldīts biznesā, to attīstot.

“Mūsu panākumu pamatā noteikti ir atdeve un apņēmība. Mūs nereti raksturo kā haotiskas; es daudzas lietas “paķeru”, piedalos visur, taču neko īsti nenovedu līdz galam. Taču šis mērķis lika uz lietām paskatīties citādi. Kad ieraudzījām, ka esam tikušas pusfinālā starp 20 labākajām komandām Latvijā, bijām ļoti pārsteigtas un laimīgas, un es teicu – meitenes, mums ir dota iespēja, un mēs to izmantosim!” stāsta Šarlote Lorija Nagle un piebilst – izvērtējot piedzīvoto, negribētu neko mainīt, arī kļūdas nē. “Pateicoties šim skolēnu mācību uzņēmumam, sapratu, ka man patīk darboties šajā lauciņā un es vēlos to darīt arī turpmāk. Savu SMU attīstīsim, skatīsimies, cik pieprasīts tas būs, krāsim zināšanas, uzlabosim kvalitāti un noslīpēsim līdz pilnībai. Ja viss veiksmīgi izdosies, varbūt tālākā nākotnē dibināsim īstu uzņēmumu. Skrubjiem “ROSAELLA” būs būt!”