28. martā pie Kārsavas vidusskolas bija piestājis 18 metrus garais „Tehnobuss” – pirmā mobilā demonstrāciju laboratorija –  kura visas dienas garumā uzņēma 121 skolēnu no Kārsavas vidusskolas, Mērdzenes pamatskolas, Mežvidu pamatskolas un Salnavas pamatskolas 7.-12. klasēm. Skolēni varēja iepazīt un izmēģināt autobusa iekšienē izvietotās mūsdienīgu uzņēmumu iekārtas, gūstot reālāku priekšstatu par inženierzinātnēm, it īpaši mašīnbūves un metālapstrādes specialitātēm.

Mobilā demonstrāciju laboratorija „Tehnobuss” ir Latvijas mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācijas (MASOC) īstenots projekts, izveidojot „TehnoBuss Latvija” kā sabiedriskā labuma nodibinājumu. Pati mobilā demonstrāciju laboratorija ir tikai daļa no šī apjomīgā projekta.

Projekta vadītājs Ainārs Dambergs pastāstīja, ka ideja par šādu mācību laboratoriju ir nākusi no Vācijas. Tur to saprata pirms 20 gadiem, kad viņiem, rūpnieciskai lielvalstij, sāka trūkt darbaspēka. Vācieši sāka veidot šādus autobusus, braukt ar tiem pa skolām Vācijā, rādīt aprīkojumu un stāstīt par to skolniekiem ar domu ieinteresēt viņus inženiertehniskajās zinātnēs un dabaszinībās, lai bērni iet tālāk mācīties par tehniķiem inženieriem un pēc tam turpina darbu kādās rūpnīcās.

A. Dambergs: „Mūsu mobilās demonstrāciju laboratorijas programma visur ir vienāda. Nodarbību sākam pie automatizācijas mini-rūpnīcas „Festo” mezgla, kas parāda, kā mūsdienās norit ražošanas process rūpnīcās. Faktiski tā ir mini rūpnīca autobusā. Nākamā vieta – pneimatikas eksperimentu „Festo” stends, tālāk dodamies pie 3D printera, kur informējam par šīm tehnoloģijām. Pēc tam apmeklētājus iepazīstinām ar programmējamiem CNC metāla apstrādes darba galdiem – frēzi un virpu. Vēl mums ir zobratu mehānikas un dinamo stends, kur rādām un stāstām par zobratiem. Tur ir pārvietojami zobrati uz magnētiem, kurus skolēni var mēģināt likt ķēdē un mēģināt veidot kaut kādus slēgumus. Kā pēdējais šajā izziņas ceļā ir metināšanas izmēģinājumu stends, kurā ar metināšanas pusautomātu ļaujam padarboties arī pašiem bērniem. Vēl bērniem demonstrējam sumo robotu darbībā.”

Apceļojot Latvijas skolas, A. Dambergs ir novērojis, ka vislielāko interesi skolēnos izraisa tieši 3D printeris, sumo robots un metināšanas izmēģinājumu stends. Līdzīgi bija arī Kārsavā.

Iespējams, kāda daļa no skolēniem, kuri apmeklēja mācību laboratoriju „Tehnobuss Latvija”, izvēlēsies inženiera profesiju, bet konkrēti cik tādu būs – to nav iespējams izskaitļot.

Kārsavas vidusskola par “Tehnobusa” apmeklējumu.

Mežvidu pamatskola par “Tehnobusa” apmeklējumu.

Vaira Šicāne
izglītības metodiķe